Witaminy piękności, czyli jedzenie w służbie urody

Zadbane włosy, twarde paznokcie oraz aksamitna, wyrównana cera są obiektem naszego pożądania od najwcześniejszych lat. Telewizja oraz kolorowe magazyny wywierają na nas presję bycia pięknym. Co jednak możemy zrobić, gdy matka natura nie obdarzy nas wymarzonymi, gęstymi włosami, a nasze paznokcie często się łamią?

Problem może leżeć w źle zbilansowanej diecie, okazuje się bowiem, że sposób, w jaki się odżywiamy, ma znaczący wpływ na naszą urodę. Pokarm, który dostarczamy do naszego organizmu, powinien zawierać odpowiednią ilość witamin i składników mineralnych, które będą wspierać prawidłowe funkcjonowanie naszej skóry, włosów i paznokci.

Witaminy oraz pierwiastki śladowe dostarczane są w pierwszej kolejności do organów wewnętrznych. Jeśli w diecie jest ich zbyt mało, skóra, paznokcie i włosy przestają być odżywiane. Długotrwały deficyt odpowiedzialnych za naszą urodę pierwiastków prowadzi do jej stopniowego wyniszczenia. Pojawiające się problemy skórne w postaci trądziku, wyprysków czy zaskórników mogą być pierwszym objawem występujących w naszym organizmie niedoborów pokarmowych. To samo dotyczy rozdwajających się paznokci oraz suchych i wypadających włosów. Nasz organizm w ten sposób oznajmia nam, że dzieje się coś złego i nasze zwyczaje żywieniowe potrzebują diametralnej zmiany.

Zachowanie zdrowia i urody nie jest możliwe bez przestrzegania zasad zdrowego odżywiania. Urozmaicona dieta oraz odpowiednio dobrana suplementacja mogą pomóc nam w pozbyciu się kłopotów z włosami, skórą i paznokciami. Zadajmy sobie więc pytanie, które ze składników odżywczych oraz mikroelementów grają kluczową rolę w zachowaniu urody?

Witamina A jest uniwersalną witaminą młodości. Występuje w dwóch aktywnych formach: retinolu oraz retinoidzie. W naszym organizmie odpowiedzialna jest za prawidłowe działanie narządu wzroku, funkcjonowanie nabłonka oraz utrzymanie prawidłowego stanu skóry, włosów i paznokci. Jej niedobór przejawia się problemami skórnymi w postaci trądziku oraz nadmiernego rogowacenia naskórka. Wtedy stosowanie nawet najlepszych kremów niewiele pomaga, pora więc zacząć leczyć się od środka. Ważne jest, aby nasza dieta była bogata w retinol. Naturalnym źródłem witaminy A w diecie są marchew, szpinak, czerwona papryka, masło, wątróbka wieprzowa oraz sery dojrzewające. Ale uwaga, ważne też, aby nie przekraczać dobowej dawki witaminy A, gdyż jej przedawkowanie może być toksyczne dla naszej wątroby.

Również witaminy z rodziny B mają dobroczynny wpływ na naszą urodę. Udowodniono, że niedobór ryboflawiny powoduje pękanie i łuszczenie się warg, tak często spotykane w sezonie jesienno-zimowym. Brak tej witaminy powoduje również powstawanie uporczywych zajadów w kącikach ust. Ryboflawina opóźnia również procesy powstawania zmarszczek oraz poprawia koloryt skóry. Tiamina przyśpiesza proces gojenia się ran, zmniejsza także ryzyko powstawania zmian zapalnych skóry, takich jak trądzik lub wągry.

Wypadające i łamiące się włosy są często objawem braku żelaza w naszej diecie. Żelazo jest mikroelementem, który uczestniczy w naszym organizmie w procesach oddychania komórkowego. Jony żelaza, tworzące hemoglobinę, dostarczają energię komórkom macierzy włosa, która – dzięki swoim intensywnym podziałom i różnicowaniu – tworzy silny i mocny włos. Dobrze przyswajalne żelazo znajduje się w produktach mięsnych i podrobach, a także w pestkach dyni i słonecznika, awokado, szpinaku, orzechach włoskich oraz natce pietruszki.

Kolejnym bardzo ważnym dla naszych włosów mikroelementem jest miedź. Jest to pierwiastek występujący w diecie w bardzo małych ilościach, ale jego niedobory mogą być zgubne dla stanu naszych włosów i paznokci. Miedź aktywnie uczestniczy w procesach wchłaniania żelaza, zapobiegając przy tym łysieniu. Jest bardzo dobrze przyswajana przez komórki naszego ciała, w tym komórki odpowiedzialne za stan cebulek włosowych oraz płytkę paznokci. Miedź znana jest również ze swoich właściwości antyoksydacyjnych. Oznacza to, że skutecznie zapobiega szkodliwemu działaniu wolnych rodników, które przyspieszają procesy starzenia. Naturalnymi źródłami miedzi w diecie są owoce morza, mięso, naturalne kakao, pestki słonecznika oraz dyni, a także orzechy laskowe i migdały.

Kłopoty z łamliwymi i rozdwajającymi się paznokciami mogą być również sygnałem, że nasz organizm potrzebuje cynku. Jego niedobór występuje u większości populacji. Cynk znajduje się bowiem w produktach, które jemy rzadko, i to w ilościach zbyt małych, aby pokryć na niego zapotrzebowanie. Są to m.in. wątróbka cielęca, pestki dyni, ser ementaler oraz migdały. Spore ilości cynku znajdują się również w gorzkiej czekoladzie i kakao. Zaleca się suplementację tego pierwiastka w diecie.

Na rynku pojawiają się od pewnego czasu nutrikosmetyki, czyli suplementy diety, które skomponowane są w wyjątkowy sposób. Zawierają w swoim składzie kompleks witamin oraz mikro i makroelementów, których głównym zadaniem jest chronienie naszej urody od środka. Zazwyczaj występują w formie łatwo przyswajalnych pigułek, które spożywamy raz dziennie. Jednym z takich suplementów diety, przeznaczonych zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, jest NUTRICODE HAIR SKIN NAILS z Formułą Pro-Beauty, który w swoim składzie zawiera kompleks witamin z rodziny B, witaminy A, C i E, a także mikroelementy odpowiedzialne za stan naszych włosów i paznokci. Dodatkowym atutem tego produktu jest zawartość drożdży piwnych i aminokwasów siarkowych, które wspomagają wzrost włosów oraz zapobiegają powstawaniu wykwitów skórnych na twarzy. Suplement ten zasługuje na uwagę również ze względu na swój wysoki potencjał antyoksydacyjny – zawiera ekstrakt z granatu, który ma bardzo wysoką zdolność przeciwdziałania wolnym rodnikom. Jego działanie polega na hamowaniu reaktywnych form tlenu odpowiedzialnych za uszkodzenia DNA i procesy starzenia.

Racjonalne żywienie oraz odpowiednio dobrana suplementacja są odpowiedzią na pytanie, jak zachować piękno na lata. Jeśli więc nauczymy się wykorzystywać moc substancji odżywczych oraz witamin i mikroelementów, nasze włosy, skóra i paznokcie odwdzięczą się pięknym wyglądem, z którego będziemy dumni. Ważne jest jednak, aby nie oczekiwać rezultatów z dnia na dzień – regularność i sumienność są naszym największym sojusznikiem w walce o naturalne piękno.